szombat, augusztus 30

Időszaki kiállítás megnyitó

 

Mitikus valóság

 

Új időszaki kiállításunk a Mitikus Valóság címet viseli. Megnyitójára augusztus 23-án került sor a kiállító művészek és számos érdeklődő jelenlétében. A tárlaton az Orgona 22 Galéria által szervezett harmadik művésztelepen, idilli természeti környezetben, Badacsonyörsön született művek kerülnek bemutatásra, kiegészítve egyéb válogatott alkotásokkal. 

 

A kiállítást Ternovics Máté művészettörténész nyitotta meg, az ő köszöntőjéből idézünk:

 


„Farkas Dormán grafikái az ókori Itália, különösen az etruszk hagyományok világából merítenek, ahol mitikus alakok – főként szatírok – jelennek meg ösztönös viselkedésükkel, az ember állati természetének jelképeként. Ezek az alakok az ókorban mementóként figyelmeztették az embereket, hogy ösztöneiknek nem szabad korlátlan teret engedni, üzenetük pedig még ma is érvényes. Dormán kollográfia technikával készült munkáiban az antik falfestmények hangulatát idézi meg, alakjai mozdulataikban tudatos kétértelműséget hordoznak: egyszerre táncolnak vagy harcolnak, utalva a mitológia örökérvényű figuráira és az emberi természet ellentmondásaira, ahol az élvhajhászat és az önuralom, a vágyak és a fegyelem feszültsége találkozik.” – Farkas Dormán művei a középső teremben láthatók.

 


„Medcalf Laura alkotásaiban az anyag és a művész közötti kapcsolat, valamint a pillanat megörökítése kap hangsúlyt. A Balaton vizében készült kék és mélykék árnyalatú munkái a tó aljáig nem látható mélységet idézik, amely egyszerre kelt félelmet és vonzerőt: a felszín nyugalma a mítikus világ kapuját nyitja meg a beláthatatlan felé. Különleges, saját készítésű fényérzékeny kristályokkal dolgozik, mely alkotó folyamat során a napfény és a víz hullámzása hozza létre a képek megismételhetetlen mintázatait. A természet így aktív szereplővé válik, a látvány pedig egyszerre szól a valóság érzékeléséről és a képzelet kapuinak megnyílásáról.”

Balatoni munkáit a folyosón láthatjuk, melyeket közvetlen a tó iszapjával festett, és a tó vizével hívott elő.

 

„Szmrecsányi Bolda művésztelepen készült munkáiban az emberi érzékelés határait vizsgálja, miközben a Badacsonyi táj részleteiből indul ki, de hamar túllép a puszta látványon. Festményeiben a fiktív és a realisztikus elemek szerves összemosása teremti meg azt a különleges belső hangulatot, amely egyszerre nyugtató és nyugtalanító: a meditatív természeti állapotot az expresszív ecsetvonások, a színek és fényhatások játékos párbeszéde feszíti szét. Kompozíciói nem ellentéteket állítanak szembe, hanem a figurális és expresszív megközelítések sajátos egyensúlyát hozzák létre, így művei sejtelmesen személyes világ lenyomatai, amelyek mindig visszautalnak a környező természetre és az ember belső tapasztalataira.”

Bolda tájképei a bal oldali teremben csodálhatók meg.

 


„Öllinger Péter Zoltán munkái az örökérvényű problémák és a gondolatiság iránti elkötelezettség jegyében születnek, s a negatív világ ellenére pozitív üzeneteket közvetítenek. A látható és láthatatlan mezsgyéje különösen hangsúlyos, ahogy a várost ölelő vándorló köd misztikus hangulata a láthatóság határain való gondolkodásra ösztönöz. A tér és a pillanat vizuális értelmezésében a fény és árnyék, a geometrikus formák és az absztrahált urbánus elemek kettőssége, valamint a negatív tér és az organikus textúrák a látható és láthatatlan összefonódását érzékeltetik. A Villanatok sorozatban e kettősség a lavírozott szitanyomati technikával, a fekete hordozó és a színes foltok kontrasztjával, valamint a geometrikus és organikus elemek összjátékával jelenik meg, így a tér nem csupán háttérként, hanem érzékelhető, dinamikus tapasztalatként tárul a néző elé. A kompozíciókban a közösségek és társadalmi kapcsolatok összefonódása is látható, ahol a látható és láthatatlan, az expresszív és a geometrikus, a közel és a távol egyszerre működik, interaktív élményt teremtve a tér és a látás folyamatáról.” – Öllinger Péter Zoltán alkotásai a jobb oldali teremben találhatók.

 


A művészettörténész nem csak a kiállítókat és munkáikat méltatta, hanem a hely szellemének is adózott néhány gondolattal:

„Művészettörténészként nem tudok elmenni a kiállításnak helyet adó épület és annak építtetője megemlítése nélkül, így pár szót róluk is megemlékeznék. A tárlat és címadása és helyszín választása sem véletlen, mivel, Sümegi Püspöki Palota egyik termében található tájképfestmény inspirálta ezek kiválasztását.  A tájkép Veszprém egyházmegye várait ábrázolta, azokat azonban nem valós növényekkel és állatokkal vette körbe, így helyezve el a tájképet a valóság és a képzelet határvonalán. Ez a freskó nem csupán a természet szépségét örökíti meg, hanem azt a mély gondolatok és érzelmek által inspirált kapcsolatot is, amely a művészt és a mecénást a táj felé kötötte. E mecénás a Püspöki Palota esetében Padányi Biró Márton püspök volt, aki a 18. században a tudományok és a művészetek elkötelezett támogatója volt. Ő volt az, aki felismerte a művészetek és a természet közötti szoros kapcsolatot, és ennek szellemében támogatta a művészeket abban, hogy alkotásaikban a valóságon túlmutató, mitikus világokat is megjelenítsenek. Mint mecénás, nem csupán anyagi támogatást nyújtott, hanem teret adott az új eszméknek és formáknak is. Ez a nyitottság és elkötelezettség példaértékű számunkra, hiszen ma is arra ösztönöz, hogy ne csupán a láthatót, hanem a mögöttes tartalmakat is felfedezzük és értékeljük.”

 


A Mitikus valóság című tárlat 2025. október végéig megtekinthető. Szeretettel várjuk a Látogatókat!

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése